Верховна Рада України на пленарному засіданні 2 лютого 2021 року підтримала в другому читанні та в цілому Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо єдиної правової долі земельної ділянки та розміщеного на ній об'єкта нерухомості.
За словами народного депутата України Ігоря Фріса, розгляд та прийняття цього проекту Закону відбувся всупереч негативному висновку Головного юридичного управління ВРУ, в якому наведені чіткі аргументи невідповідності його положень нормам Конституції України та інших нормативно-правових актів.
Відтак прийнятий закон не може вважатися прийнятим відповідно до закону, а рішення про його прийняття підлягає скасуванню у передбачений Законом України спосіб.
Нардеп наголошує, що ЗП 0850 руйнує визначену ЦК процедуру оформлення переходу права власності та державної реєстрації прав на земельну ділянку.
"Прийнято закон, відповідно до якого у випадку набуття права власності на нерухомість автоматично до набувача переходить право власності або оренди на землю.
Вказаний автоматизм відбувається одночасно, тобто без оформлення переходу такого права через процедуру нотаріального посвідчення прав. Тобто при оформленні переходу права на нерухомість нотаріус зобов’язаний перевірити право власності, обтяження (заборони і арешти), податкові застави, реєстр боржників, отримати згоду подружжя як продавця, так і покупця на такий договір і лише потім оформити правочин. За прийнятим законом 0850 при автоматичному переході права власності на землю усього цього не перевіряється! Сам правочин по нерухомості є підставою для переоформлення права власності на землю в реєстрі прав.
При цьому при такому переході не здійснюється перевірка щодо землі. А це право власності, обтяжень та інших речових прав, арештів, іпотек, податкових застав, відомостей в реєстрі боржників, згоди подружжя.
Таким чином перехід прав на землю без здійснення відповідної процедури перевірки та нотаріального посвідчення прав на землю, як на єдиний виділений в натурі об’єкт права власності, відбуватиметься з порушенням прав учасників цивільного процесу", - наголошує Ігор Фріс.
Зважаючи на це, у порядку ст.48 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» на ім’я голови Верховної Ради України Ігор Фріс подав відповідну заяву про скасування вищевказаного рішення, проекту постанови та інших супровідних документів.
Розгляд поданого проекту постанови має відбуватись у Комітеті з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України, який в терміновому порядку повинен надати свій висновок щодо доцільності чи недоцільності прийняття проекту постанови. Згодом даний проект має виноситись на голосування на пленарному засіданні ВРУ.